Vaastu en astrologie

Vishvakarma, de architect van het universum, heeft de eeuwenoude wijsheid van Vaastu aan de mensheid geopenbaard. Hij gaf haar door aan Maya, die een beroemde architect werd en die haar op zijn beurt doorgaf aan de wijze Narada. Latere Vedische zieners hebben door hun lange meditaties alle kennis over Vaastu doorgekregen en haar voor het nageslacht bewaard. De oude wijzen hadden directe toegang tot het gebied van bewustzijn dat onbeperkt is en eeuwige waarheid bevat. 

Vishvakarma’s doel was de richtlijnen van architectuur en de inrichting van de omgeving te geven die in deze wereld leiden tot een gezond, vreedzaam en harmonieus leven. Het basisprincipe is dat alles in het universum in dynamisch evenwicht is met al het andere in het universum. Daarom houdt Vaastu zich bezig met de integratie van de mens in het universele bouwplan.

Het denken en handelen van de mens kan positief beïnvloed worden wanneer het huis (het dorp, de stad, het land enz.) waarin hij woont volgens universele wetmatigheden wordt opgezet. Het functioneren van het menselijk lichaam vestigt een heelheid die meer is dan de som van de delen. En dit is precies wat Vaastu als wetenschap voor ogen heeft; de omgeving zodanig inrichten dat elk onderdeel op de juiste plaats valt en in harmonie is met de hele kosmische structuur. De volledige anatomie van het lichaam, wat haar verschillende componenten betreft, kan worden terug gevonden in de principes van oriëntatie, proporties en indeling die aan Vaastu ten grondslag liggen.  

In de Vedische literatuur staat Vaastu bekend als Sthapatyaveda, de wetenschap van de inrichting van de omgeving die een praktische uitwerking is van de Atharva Veda. Ze is een uiterst belangrijk instrument om de mensheid naar een hoger niveau van geluk en welzijn te leiden. Haar populaire benaming is Vaastu Shastra.  Ze is de wetenschap van structuur en daarom zo nauw verwant met de Atharva Veda. Ze is de holistische benadering van architectuur, wonen en stedelijke inrichting met als raakvlakken de astrologie en sterrenkunde, scheikunde, natuurgeneeskunde en de yogaleer. Haar doel is onze leefomgeving zodanig in te richten dat deze permanent bijdraagt aan toename van geluk, gezondheid en voorspoed voor haar bewoners. Alleen de was tas juist haar doel is onze leven omgeving zodanig in te richten dat deze permanent bijdraagt aan toename van geluk, gezondheid en voorspoed voor haar bewoners. Alleen door de Vaastu Shastra heel serieus te nemen en te bouwen en te werken volgens haar universele principes zou ze een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het beperken van mondiale rampen (overstromingen, aard- en zeebevingen en klimaatveranderingen) waardoor onze aarde tegenwoordig geteisterd wordt. Vaastu is gebaseerd op universele principes. Alles in het universum, en dus ook op de aarde, is de uitdrukking van natuurlijke krachten en energievelden. Op een wijde, open vlakte opereren deze krachten en energiestromen vrijelijk en treedt er een dynamisch evenwicht op. Wanneer wij op deze vlakte een gebouw neerzetten, wordt het evenwicht van het energieveld verstoord en dient deze te worden hersteld. Wanneer dit op de juiste wijze plaatsvindt zal er een harmonieuze stroom van energie in het pand aanwezig zijn. Deze energiestroom is van invloed op het welzijn van de mensen die het gebouw bewonen. Dit komt omdat hun eigen energieveld en dat van het gebouw door elektromagnetische krachten met elkaar zijn verbonden. Indien de constructie van het gebouw naar de maatstaven van Vaastu ondeugdelijk is, zal de energiestroom een nadelige invloed hebben op de gezondheid, het geluk en de voorsprong van de bewoners. Tempels in India worden vaak op basis van de Vaastu principes gebouwd en zijn eeuwenlang bestand tegen overstromingen en andere natuurrampen. Hetzelfde geldt voor huizen, koepels of andere bouwwerken die volgens Vaastu worden gebouwd. Vaak kunnen wij bij het betreden van zo een gebouw meteen heel duidelijk voelen dat het een verfijnde en lichte sfeer ademt. Zelfs in de moderne bolmechanica is vastgesteld dat elke roterende bol, zoals de aarde, zijn eigen trillingsfrequentie heeft, afhankelijk van rotatiesnelheid, materiaal en diameter. De wetenschap van Vaastu doet niets anders dan een gebouw te plaatsen in harmonie met de frequentie bewegingen van de aarde: om die reden dient zowel het erg als het te bouwen huis een rechthoekige vorm te hebben, met de langste zijde in de Noord-Zuid richting en bij voorkeur de hoofdingang op het Oosten of het Noorden. Indien de afmetingen van een huis niet aan de natuurlijke frequenties van de aarde zijn aangepast, of het gebouw staat scheef op de richting ervan, dan zal er een disharmonie ontstaan die vroeg of laat tot negatieve invloeden zal leiden. De soort van disharmonie is afhankelijk van de afwijkingen en plaatsing en grootte van het huis. De Vedische bouwkunde vindt haar oorsprong in de wijze waarop gebruik wordt gemaakt van de vijf basiselementen in de natuur. Deze vijf elementen komen voort uit een gemeenschappelijke, intelligente bron. Zelf bestaan wij ook uit deze bron, wij zijn eruit geboren en wij gaan ernaar terug, ze is altijd om ons heen en ze beïnvloedt lichaam, geest en gedrag voortdurend. Om er effectief gebruik van te maken is het belangrijk de oorsprong van de verschillende kwaliteiten van de hieruit voortkomende elementen te kennen. Vaastu kan universeel en systematisch worden toegepast en kan, net als yoga, de hele mensheid van voordeel zijn. Alle natuurlijke principes die bij Vaastu worden aangewend zijn ook in de fysica terug te vinden en zijn consistent in hun uitwerking. De wetenschap van Vaastu kan in vier categorieën worden ingedeeld:

Shilpa Vaastu: heeft te maken met onderzoek van het materiaal zoals de kwaliteit van steen, hout, cement en grondsoort.

Jai Vaastu: heeft te maken met onderzoek naar de kwaliteit, diepte, druk en smaak van het grondwater.

Garbha Vaastu: heeft te maken met onderzoek naar mineralen en op welke diepte ze kunnen worden gevonden.

Griha Vaastu: heeft te maken met onderzoek naar de grootte, richting, vorm en locatie van de grond waarop gebouwd wordt.

 

Basisprincipes van Vaastu: het zorgvuldig toepassen van deze principes leidt tot goede gezondheid, geluk en voorspoed van de bewoners en tot afwezigheid van diefstal, brand en natuurrampen. In het andere geval, zullen de negatieve vibraties in disharmonie, ziekte, schulden en ongevallen om te aarden. Ook problemen als slapeloosheid, onrust, voortdurende conflicten tussen de bewoners en uit de hand gelopen situaties met kinderen zijn vaak de oorzaak van een ondeugdelijke Vaastu. Een stuk grond waarop het huis is gebouwd dat op een natuurlijke wijze afhelt in oostelijke, noordelijke of Noord oostelijke richting wordt als gunstig beschouwd. Deze kanten van het huis binnen open te worden gehouden, terwijl in deze richting de aanwezigheid van water (zee, rivier, vijver of fonteinen) een heel positieve invloed genereert. De grond mag vooral niet afhellen in tegenovergestelde richting (Zuid, Westen of Zuid-Westen), omdat dit tot ziekte en armoede van de bewoners leidt. In deze richting wordt de aanwezigheid van een verhoging of omheining aanbevolen. Wij kunnen ook denken aan het aanleggen van een rotstuin, het plaatsen van stenen beelden, enz. Deze maatregelen zijn gunstig voor het algemeen welzijn en de gezondheid van de bewoners en voor de studie van de kinderen. Het achterliggende principe hiervan is dat het energie van de aarde gemakkelijk van noord oost naar zuid west kan stromen en beslist niet andersom. Het kan voorkomen dat er natuurlijk een situatie niet optimaal is en bijvoorbeeld de zee ten westen of dat er heuvels of kantoorgebouwen ten oosten van de locatie liggen. In die gevallen dienen maatregelen te worden getroffen, zoals het verrichten van bepaalde rituelen of het gebruik van Yantra’s, om de obstakels te neutraliseren. De voorkant van het stuk grond dient bij voorkeur een vierkant of rechthoek te zijn. Een driehoekig, cirkelvormig of asymmetrisch stuk grond is heel ongunstig. Door de aanleg van een heg of het plaatsen van een omheining kan een ondeugdelijke Vaastu worden omgezet in een regelmatige vorm. Het huis of gebouw dient ofwel in het centrum van de grond te worden geplaatst dan wel meer in de richting van het zuidwesten, waardoor er meer ruimte en openheid naar het noordoosten ontstaat.

De hoofdingang van het huis moet op het oosten of op het noorden gericht zijn. Dit geldt ook voor het geval er een poort is die naar het huis leidt. Een weg met een ingang die loodrecht op de zuidkant van het huis staat moet worden vermeden. Alleen al het voldoen aan deze principes zorgt ervoor dat de Prana in de juiste richting stroomt het geen gunstig is voor geluk en goede gezondheid van een harmonieuze relaties tussen de bewoners. Een ander belangrijk Vaastu principe is de juiste indeling van het huis in de verschillende kamers. Oriëntatie, proportie en ligging van de ruimtes spelen hierbij een grote rol. De Noordoostkant van het huis dient voor spirituele beoefening (gebed, meditatie, puja) te worden ingericht en moet altijd ordelijk en schoon zijn. De eetkamer moet in het westen en de keuken in het zuid oosten worden gesitueerd. Wat de plaatsing van het fornuis betreft, moet de kok met zijn gezicht naar het oosten staan. Dit laatste bevordert de gezondheid van de bewoners. Een toilet mag zich niet naast of vlakbij de keuken bevinden. Geld en waardevolle goederen of papieren moeten in het noorden van het huis worden bewaard omdat de invloed vanuit het noorden goed is voor het continueren van rijkdom. Het water dat uit de dakgoot naar beneden stroomt moet in noordelijke, oostelijke of noordoostelijke richting worden afgevoerd. De slaapkamer van de hoofdbewoner moet in het zuiden of in het zuidwesten van het huis worden gesitueerd. Indien er een trap is in het huis dient het aantal treden oneven te zijn. men dient nooit zijn behoeftes te doen met het gezicht naar de zon gewend. Het toilet moet daarom in het zuiden of zuidwesten van de badkamer worden geplaatst, maar nooit in de noordoosthoek.

Balkons of een veranda mogen alleen in oostelijke of noordelijke richting worden aangebouwd evenals het aanleggen van een open terras. De garage kan het best in het zuidoosten of noordwesten van het huis worden geplaatst. Andere opstallen op het erf mogen niet in oostelijke of noordoostelijke richting worden gebouwd en dienen los te staan van zowel het huis als van de omheining. Het midden van het huis wordt Brahmasthan genoemd. Het beste is hier een open ruimte in de vorm van een binnentuin aan te leggen of anders een glazen koepel op het dak te laten zetten. In het midden op de begane grond van het huis kan een beeld, een fontein of een piramide worden geplaatst.

Voor spirituele mensen wordt aanbevolen om ’s nachts met het hoofd naar het oosten en met de voeten naar het westen te liggen. Indien we herstellende zijn van een ziekte is het goed om met het hoofd naar het zuiden te liggen en met de voeten naar het noorden. Het is beslist niet toegestaan om ’s nachts met het hoofd naar het noorden te liggen en met de voeten naar het zuiden omdat deze houding slapeloosheid, spanning, nachtmerries en een verstoorde aura veroorzaakt. Dit heeft te maken met een ondeugdelijke energiestroom waardoor de prana ( kosmische energie) in ons lichaam van streek raakt. Het beddenhoofd moet bij voorkeur in het midden van de oostkant of van de zuidkant van de slaapkamer worden geplaatst. Plaats geen meubilair of andere zaken in de noordoosthoek van de slaapkamer, of misschien alleen een klein altaar voor meditatie of gebed.

Het noorden en noordoosten worden geassocieerd met kennis. Daarom is het voor studenten gunstig om aan hun bureau met hun gezicht naar het noorden of noordoosten te zitten. Door in één van deze richtingen te studeren zullen  ze betere resultaten boeken. De boekenkast moet in de zuidwestelijke hoek van de kamer worden geplaatst. Het is gunstig indien de deuren van de klerenkast in oostelijke richting opengaan, maar vooral niet naar het zuiden.

 

 

Bomen en planten

Vaastu Shastra geeft ook veel kennis over de aanplant van bomen en het cultiveren van planten en bloemen op het erf en langs het huis. Bomen en planten zuiveren de omgeving door ongewenste stoffen in de lucht te absorberen. Door te ademen produceren ze zelf juist gunstige stoffen die verspreid worden in de omgeving. Maar omdat de kwaliteit van deze stoffen en gassen van boom tot boom en van plant tot plant verschilt, geeft de wetenschap van Vaastu precies welke bomen en planten wel of niet geschikt zijn om rondom het huis aan te planten.  Struiken met dorens en cactussen in de nabijheid van het huis worden afgeraden. Van belang is ook dat de bomen niet te dicht op het huis staan. De schaduw van een boom of struik mag niet tussen 09:00u  uur en 15:00u op het huis vallen omdat dit voor huiselijke problemen kan zorgen. Vaastu adviseert onder meer de volgende vruchten of bloemen in de nabijheid van het huis: granaatappel, kokosnoot, rozen, tamarinde, ashoka, neem,amla en tulsi. Het cultiveren van tulsi op een oostelijke, noordelijke of noordoostelijke plek in het huis levert een gunstig effect op. Aan de buitenkant van het huis kan klimop met bloemen worden aangebracht. Het aantal bomen rondom het huis, die bij voorkeur aan de zuidwestelijke kant worden geplant, dient even te zijn. Het plaatsen van bomen of van een muur aan de noordoost kant heeft een ongunstige invloed op pasgeboren kinderen van het mannelijk geslacht en op de mannelijke bewoners van het huis.

Tot aan de opkomst van de moderne wetenschappen waren de astronomie en astrologie in elke ontwikkelde cultuur de belangrijkste studiegebieden. Door het bestuderen van de sterrenhemel verkregen de wijzen inzicht in de wetten van het universum en ontdekten dat al deze wetten ook van toepassing zijn op het bestaan en de evolutie van de mens. Vedische astrologie is niet alleen een studie van het gekende, maar tegelijk ook van de kenner en het proces van kennen. Dit maakt haar holistisch en compleet in haar benadering. Alle kwaliteiten van een mens (ziel, geest, intellect, lichaam, afkomst, verleden en bestemming) worden op het moment van de geboorte bepaald door de posities en bewegingen van de planeten. In de westerse astrologie wordt de meeste waarde gehecht aan de positie en invloed van de zon. In de Vedische astrologie wordt de invloed van de maan als het belangrijkst beschouwd. De rijzende en afnemende maan vertegenwoordigen de eeuwige cyclus van het leven en dood, activiteit en rust, licht en duisternis. De bewegingen van de maan zijn wiskundig bepaald en het zelfde geldt voor alle hemellichamen. Ze zijn de uitdrukkingen van de kosmische energie die ons informatie verstrekken over en inzicht geven in onze bestemming. Net als bij veel andere onderdelen van de Vedische literatuur, met inbegrip van Ayurveda en Yoga (chakraleer), is de wetenschap van Vaastu nauw met de astrologie verbonden.

Bovenstaand overzicht geeft aan dat alle windrichtingen in een gebouw door een van de planeten worden bestuurd en beïnvloed. Het centrum van een huis of gebouw moet worden vrijgehouden en wordt Brahmasthan genoemd. De zuivere zonnestralen in de vroege ochtend zijn heel bevorderend voor de gezondheid, vandaar dat een gebouw bij voorkeur naar het oosten is gericht. Indien mogelijk is het goed om in de ochtend aan deze zijde van het huis de ramen open te zetten om de zonne-energie te laten stromen. In het westelijke deel van het huis, dat door Shani wordt bestuurd, wordt bij voorkeur de eetkamer of woon kamer gesitueerd. Buddha bestuurt de noordelijke richting en wordt geassocieerd met rijkdom. Omdat Buddha ook intellect en kennis vertegenwoordigt, is het gunstig in dit deel van het huis een studeerkamer in te richten.

Het zuidelijke deel van het huis en de binnenplaats worden bestuurd door Mangal. Het zuidelijke of zuidwestelijke deel van het huis is een gunstige plek voor het realiseren van een of twee slaapkamers. De overige wind richtingen, te weten noordwest, zuidwest, noordoost en zuidoost worden respectievelijk bestuurd door Chandra, Shani, Guru en Shukra. Op deze manier krijgt elke ruimte de functie waarmee het op een natuurlijke manier met de kosmos en een van de planeten verbonden is.

 

Vaastu Purusha

Het architectonische model dat de kosmische principes van Vaastu uitdrukt wordt Vaastu Purusha genoemd. Het universum, maar ook de plattegrond van een huis worden voorgesteld als een bezielde mens, Purusha. Hij is de beschermer van het huis, de heer van de ruimte en de huisgod. Voor het plannen van elk gedeelte van het huis wordt een energetisch raam- of netwerk uitgezet bestaande uit 64, 81,100 of bijvoorbeeld 169 vierkanten, afhankelijk van de grootte van het huis. Gewoonlijk wordt uitgegaan van een veld van 64 vierkanten (zie onderstaande afbeelding).

Het hoofd van de Vaastu Purusha ligt in het noord oosten, vandaar dat dit gedeelte als heilig wordt beschouwd. De opgetrokken knieën liggen in respectievelijk het noord westen en zuid oosten en de voeten liggen in het zuid westen; andere delen van het lichaam bedekken de rest van de grote vierkant. Elk van de 64 vierkanten wordt bestuurd door een godheid, terwijl de planeten verhoudingsgewijs de acht winter richtingen besturen.

De Vaastu Purusha wordt beschouwd als een bezielde energie die ook een cyclische beweging in de tijd maakt en in het bestek van een jaar met de klok mee roteert. In dit geval verandert de richting van het hoofd van de Vaastu Purusha per seizoen: zomer, herfst, winter en lente. Wanneer zijn hoofd op een bepaald moment in een van de hoofdrichtingen verblijft (oost, west, noord of zuid), wordt de Vaastu Purusha als geheel wakker beschouwd en in de tussenliggende fasen in een diepe sluimering. De meest gunstige periode voor het bouwen van een huis is uiteraard wanneer de Vaastu Purusha wakker is. Overigens is het systeem van de Vaastu Purusha zo universeel dat het ook van toepassing is op de inrichting van een altaar, de bouw van een tempel, van een stad en zelfs op de inrichting van het hele universum. Met enig gemak kan de architect vaststellen waar de sterke kwaliteiten en waar de vier kwetsbare zich in het model bevinden waarmee hij in zijn ontwerp rekening dient te houden. Het centrum dat door Brahma wordt bestuurd dient een open verbinding te hebben met de hemel; het is een van de kwetsbare plekken waar de navel van de Vaastu Purusha zich bevindt. Het huis dat op deze wijze ontworpen en gebouwd wordt, wordt als het ware zelf bezield en ‘leeft’ zijn eigen leven in harmonie met het universum. Het vibreert mee met de kosmische energieën, zoalselk levend wezen een concentratie van universele energie is en zich op de golven van het universum mee laat voeren. We kunnen dit volledige synergie noemen tussen de drie betrokkenen: het universum, het huis en zijn bewoner. Dit is wat wordt bedoeld met de Vaastu Purusha als de beschermer en de ziel van het huis.

 

Vaastu Muhurta

Vaastu kent zijn eigen regels waar het de vaststelling van een muhurta betreft. Dit heeft te maken met de posities van de noord- en zuidpool, die centra van aantrekking en afstoting zijn. Daarnaast wordt rekening gehouden met andere universele klachten zoals de zwaartekracht en het elektromagnetische principe. De wijzen van weleer ontdekten dat er bepaalde momenten in de tijd zijn waarop de kosmische vibraties de bouw van een huis of tempel volledig ondersteunen, namelijk op de momenten dat de Vaastu Purusha wakker wordt en zich in de richting van volledig ontwaken begeeft. Op dezelfde wijze als de Vaastu Purusha en een jaar en roteert, roteert hij ook in de vier fasen van een dag. Vanuit dit oogpunt is het bijvoorbeeld niet toegestaan de eerste steen van het huis op de plaats van de voeten van de Vaastu Purusha te leggen. Men dient om de bouw te beginnen vanuit de noostelijke hoek waar het hoofd van de Vaastu Purusha zich in zijn permanente situatie bevindt.  Verder is de Vaastu Purusha wakker op bepaalde tithi’s (dagen van de maancyclus) en dan voor de periode van een muhurta (=1 1/2 uur) en gaat dan weer slapen. Alle oneven tithi’s Van de wassende maan, behalve de negende, zijn gunstig een van de tithi’s zijn de 2e, 6e en 10e ook gunstig.

Het universum bestaat bij de gratie van tijd en ruimte en het bouwen van een huis heeft ook alles met tijd en ruimte te maken. Daarom moet het begin van het bouwen van een stad, een stadion, een brug, een tempel, een huis of een garage onder een gunstig gesternte plaatsvinden. De levensduur en kwaliteit van een gebouw zijn afhankelijk van een gunstige lagna, die in alle opzichten sterk moet zijn. Een huis dat gebouw wordt op een moment dat Guru of Shukra in lagna staat en vol door Surya beïnvloed wordt, gemakkelijk 100 jaar zal bestaan. De kracht van de kundali voor het beginnen met de fundering kan worden versterkt door boosdoeners in de upachaya’s (Bhava 3, 6 en 11) en weldoeners in trikona’s en kendra’s te plaatsen. Bhava 8 dient onbezet te zijn en niet dooe een boosdoener te worden beïnvloed. Niet alleen het leggen van de eerste steen, het begin van de werkzaamheden aan de fundering, het plaatsen van de hoofdingang, maar ook het voor het eerst betreden van het huis is een belangrijk moment in het hele proces van bouwen en bewonen. Gunstige tijdstippen hiervoor kunnen we in de jaarlijkse Panchanga vinden.

Eerste steen

De beste Nakshatra’s voor het leggen van de eerste steen zijn Rohini, Mrigashira, Chitra, Hasta, Jyestha, Uttara Phalguni, Uttarashadha en Shravana, in combinatie met een gunstige weekdag. De levensduur en voorspoed van een gebouw wordt bepaald vanaf het moment dat de eerste steen wordt gelegd. Shukra in lagna, Buddha in10, Surya in 11 en Guru in Kendra is een gunstige uitgangspositie voor de levensduur van het huis. Dit geldt ook voor Guru in Bhava 4, Chandra in 10 en Mangal en Shani in 11.

Fundering

Het aanbrengen van de fundering van een huis moet in de volgende perioden van het jaar plaatsvinden:

  • Voor huizen met oostelijke oriëntatie, indien Surya in Karka en Simha is;
  • Voor huizen met noordelijke oriëntatie, indien Surya in Mesha en Vrishabha is;
  • Voor huizen met westelijke oriëntatie, indien Surya in Makara en Kumbha is;
  • Voor huizen met zuidelijke oriëntatie, indien Surya in Tula en Vrischika is.

De meest gunstige maanden in het Vedische kalenderjaar zijn volgens B.V. Raman voor het starten met de fundering: Chaitra, Vaishakha, Shravana, Kartika en Magha. Surya moet bij voorkeur in een vast teken staan. Wat de dagen van de week betreft zijn de maandag (toename van geluk en voorspoed), woensdag (toename van rijkdom en gelukkig gezinsleven), donderdag (lang leven, geluk en succesvolle kinderen) en vrijdag (geluk, geestelijke vrede en succesvol in activiteiten) het meest gunstig. Sommige combinaties zijn volgens de oude geschriften superieur om met de bouw te beginnen, bijvoorbeeld Guru in lagna op een donderdag in combinatie met Rohini, Mrigashira, Ashlesha, Uttara Phalguni, Purvashadha, Uttarashadha, Shravana of Uttarabhadra.  Voor geluk en voorspoed is het gunstig indien Buddha in Ashwini, Rohini, Uttara Phalguni, Chitra of Hasta nakshatra is en de bouw op een woensdag plaatsvindt. Deze combinaties worden als een rajayoga beschouwd. Voor het verkrijgen van rijkdom voor de hoofdbewoner is het gunstig om een weldoener in exaltatie in kendra te plaatsen of Shani in exaltatie in 11.

Hoewel de Vaastu Purusha de meeste tijd van het jaar slaapt of sluimert, is het van belang de constructie van een huis of het aanbrengen van de hoofdingang niet in een van deze perioden te beginnen.

Hoofdingang

Het installeren van de voordeur wordt in de wetenschap van Vaastu als een belangrijk moment bescouwd in het bouwproces. De hoofddeur mag naar verhouding niet te groot en niet te klein zijn, maar moet groter zijn dan alle andere deuren van het huis. In India is het nog gebruikelijk dat men de astroloog consulteert voor het plaatsen van de voordeur en het kozijn, omdat deze muhurta van groot belang is voor de voorspoed van de bewoners. Op het moment van plaatsing dient de lagna in een vast teken te staan. Rohini, Mrigashira, Uttara Phalguni, Chitra, Anuradha, Uttarashadha, Uttarabhadra en Revati zijn de gunstige nakshatra’s.

Binnengaan van een nieuw huis

Indien het huis gebouwd is met de bedoeling om geluk aan haar bewoners te verschaffen, dan moet het voor het eerst binnengaan van het huis (griha pravesam) op een zo gunstig mogelijk moment plaastvinden. Dit geldt overigens ook voor een huis dat al bestaat en dat door nieuwe bewoners betrokken wordt. De kosmische vibraties die op het moment van binnentreden actief zijn zullen nog lange tijd van invloed zijn op het welzijn van de bewoners. In de moderne wetenschappen is ook algemeen bekend dat alle menselijke acties onder voortdurende invloed staan van de basiskrachten ( zwaartekracht, elektromagnetisme e.d.) in het universum. Een gunstig moment om een nieuw huis binnen te gaan is indien Surya zich in Uttarayana bevindt en Guru of Shukra in lagna in een vast teken of anderszins sterk staan. Bhava 8 moet onbezet zijn en Chandra moet eveneens sterk zijn. In India is het gebruikelijk dat het binnentreden vooraf gaat aan het verrichten ven een puja door een priester. De meest gunstige Vedische maanden zijn Vaishakha, Jyestha, Magha en Phalguna, terwijl Kartika en Mrigashira ook goed zijn. De beste tithi’s zijn 2, 3,5,7,10,11 en 13 van de wassende maan en tithi 1 van de afnemende maan. Gunstige nakshatra’s zijn Rohini, Mrigashira, Uttarashadha, Chitra en Uttarabhadra; Anuradha en Revati zijn ook mogelijk. De gunstige weekdagen zijn maandag, woensdag, donderdag en vrijdag.

Griha pravesam is heel gunstig indien aan de condities van het voor het eerst betreden van een huis wordt voldaan. In dat geval zullen de bewoners van een lang en gelukkig leven kunnen genieten.

Het bouwen van een dorp of stad

Voor het leggen van de eerste steen kan worden uitgegaan van de eerder genoemde richtlijnen hierover. De meest gunstige nakshatra’s voor het bouwen van een dorp of stad zijn Aswini, Chitra en Revati. Om de levensduur en stabiliteit van de stad of van het dorp zeker te stellen, moet de lagna in een vast teken staan en gunstig beïnvloed worden door Guru of Shukra. Indien Buddha sterk wordt geplaatst kan de stad zich ontwikkelen tot een krachtig zakencentrum. Boosdoeners dienen zoveel mogelijk de upachaya’s (groeihuizen) te bezetten en de Bhava’s 8 en 12 dienen onbezet te zijn.

Samengevat dient men voor maximaal succes de constructie van een huis of de bouw van een stad of dorp bij voorkeur in een periode  van wassende maan, op een gunstige weekdag, in een gunstige nakshatra van een gunstige maand en met een sterk bezette kundali te beginnen.